Увага! Cайт не оновлюється

06 червня 16:13
06 червня 2019 року секретар Комітету з питань економічної політики Матківський Богдан Миронович здійснив особистий прийом громадян у Верховній Раді України докладніше
29 травня 12:44
Комітет Верховної Ради України з питань економічної політики звітує про проведену роботу за час роботи Верховної Ради України восьмого скликання докладніше
06 травня 11:00
В Комітеті продовжується робота з опрацювання законодавчих ініціатив щодо врегулювання питань відновлення платоспроможності і банкрутства докладніше
10 квітня 16:05
10 квітня 2019 року відбулося засідання Комітету з питань економічної політики посилання...
04 березня 10:21
20 березня 2019 року Комітет з питань економічної політики планує розглянути законопроект №8125 "Про концесії", підготовлений до другого читання докладніше
27 лютого 15:58
27 лютого 2019 року відбулося засідання Комітету з питань економічної політики посилання...
19 лютого 10:00
Комітет на своєму засіданні 27 лютого 2019 року планує розглянути проект закону про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо забезпечення рівних прав та можливостей громадян із представництва у наглядових радах та органах правління державних унітарних підприємств, господарських товариств та державних банків (реєстр. №9528 від 04.02.2019) докладніше
06 лютого 17:15
06 лютого 2019 року відбулося засідання Комітету з питань економічної політики посилання...
17 грудня 2015, 17:03

Комітет Верховної Ради України з питань економічної політики на засіданні 09 грудня 2015 року підтрима у другому читанні та в цілому законопроекти реєстр.№2168а та 2431 (щодо діяльності Антимонопольного комітету України)

Комітет з питань економічної політики підтримав законопроекти щодо діяльності роботи АМКУ

В Комітеті економічної політики підготовлені до другого читання два проекти закону, які мають врегулювати низку питань у відносинах підприємств з Антимонопольним комітетом.

До залу парламенту будуть передані проекти законів «Про захист економічної конкуренції» (законопроект №2168а) та «Про внесення змін до законодавства про захист економічної конкуренції щодо визначення органами Антимонопольного комітету України розміру штрафів за порушення законодавства про захист економічної конкуренції» (законопроект №2431).

Проекти розроблені у тісній співпраці Комітету економічної політики з АМКУ та Мінекномрозвитку. Запропоновані зміни наблизять діяльність регулятора до європейських стандартів.

Положення законопроекту №2168а знаходиться в руслі виконання цілої низки документів:

·                                                                      положень пунктів 2.1 – 2.4 Розділу IX "Регуляторна політика, розвиток підприємництва та забезпечення умов конкуренції)" Коаліційної угоди;

·                                                                      положень статті 256 "Наближення законодавства та практика застосування" Угоди про асоціацію, яка передбачає, зокрема, необхідність імплементації статей 1 та 5 (1) – (2) Регламенту Ради (ЄС) №139/2004 від 20 січня 2004 року про контроль за концентрацією суб’єктів господарювання (далі – "Регламент ЄС про злиття");

·                                                                      положень пункту 73 Плану дій щодо дерегуляції господарської діяльності та спрощення регуляторної бази.

 

Законопроект розроблений з урахуванням рекомендацій ОЕСР, рекомендацій Міжнародної Мережі з питань конкуренції, а також рекомендацій в Огляді ЮНКТАД, щодо побудови ефективної, дієвої та швидкої системи контролю за економічними концентраціями.

Нові об’єктивні критерії концентрації

Законопроект чітко визначає критерії угод про концентрацію, які мають отримувати погодження в АМКУ. Нинішня редакція закону охоплює велику чисельність угод. Запропонована редакція закону про «Про захист економічної конкуренції» суттєво зменшить кількість угод про концентрацію, що мають розглядатися АМКУ. Це буде досягнуто завдяки перегляду порогових показників для концентрацій.

Запропоновано нові критерії діяльності компаній, які мають отримувати дозвіл на концентрацію. Нею визначаються показники для українських та закордонних компаній. Нова система матиме два рівні контролю за концентраціями:

1)    за участі великих українських компаній, сукупний річний оборот або сумарна вартість активів в Україні принаймні двох з яких перевищує 4 млн. євро, і при цьому їх сукупний оборот або вартість активів у світі більше ніж 30 млн. євро;

2)    іноземними компаніями, світовий оборот яких перевищує 150 млн. євро українських підприємств, показник обсягу реалізації яких перевищує еквівалент 8 млн. євро в Україні (вартість активів при цьому до уваги не береться).

C:\Users\admin\Desktop\Публикации комитет\ILLUSTRATIONS\критерии2.jpg

 

Причому в нинішній редакції закону враховують показники лише одного учасника концентрації в Україні. Через це дозвіл на концентрацію змушені отримувати учасники всіх концентрацій. Наприклад, коли відповідні порогові показники в Україні має лише один з учасників концентрації, і при цьому над ним контроль не набувається.

Також з нинішньої редакції закону «Про захист економічної конкуренції» буде усунено норму про те, що компанія або компанії, що мають частку на ринку більшу за 35 відсотків зобов’язані проводити концентрацію лише за умови попереднього  отримання  дозволу Антимонопольного комітету України.

На думку розробників законопроекту, ця норма є суперечливою. В першу чергу, через те, що суб’єкти господарювання не мають повноважень визначати свою частку на ринку самостійно. По-друге, зазнає гострої критики з боку міжнародних організацій у сфері конкуренції. Оскільки визначення ринку може бути різним і від його визначення буде залежати його обсяг. По-третє, позбавляє можливості маніпулювати з визначенням меж ринку. Так як в разі порушення цього положення на компанію може бути накладено штраф у розмірі до 5% від річного обороту і визнано угоду про концентрацію недійсною. Тому законопроектом пропонуються альтернативні доступні і об’єктивно вимірювані критерії.

Спрощена процедура та «мовчазна згода»

Законопроектом також запропоновано значно спростити процедури та строки надання згоди на концентрацію. Так, новою редакцією пропонується спрощена процедура – 25 днів замість 45.

C:\Users\admin\Desktop\Публикации комитет\ILLUSTRATIONS\спрощена процедура.jpg

 

До того ж нова редакція закону зобов’язує АМКУ проводити попередні консультації щодо інформації та документів, які є необхідними для розгляду відповідної заяви. В тому числі для спрощеної процедури погодження.

Законопроектом впроваджується норма про надання «мовчазної згоди». Вона буде реалізовуватись у випадках, коли АМКУ не виявило підстав для заборони або  не розпочав розгляд справи про узгоджені дії чи концентрацію.

Щодо можливостей використання при поглинаннях офшорних компаній, АМКУ отримує нові повноваження. Комітет матиме право відмовляти заявникам в разі ненадання відомостей про кінцевих власників. Таким чином, офшори з підставними власниками будуть відрізані від процесів придбання українських компаній.

Методологія визначення розміру штрафів

Другий законопроект «Про внесення змін до законодавства про захист економічної конкуренції щодо визначення органами Антимонопольного комітету України розміру штрафів за порушення законодавства про захист економічної конкуренції» (законопроект №2431) вносить зміни в частині визначення розміру санкцій. В нинішній редакції закону містяться норми про граничні розміри штрафів, що обчислюються у відсотках від річної виручки суб’єкта господарювання.

В запропоновані редакції закону буде закріплено, що розмір штрафів, що можуть бути накладені АМКУ буде визначатися окремим нормативно-правовим актом: Методикою з розрахунку розміру штрафів органами Антимонопольного комітету України за порушення законодавства про захист економічної конкуренції. Цей документ буде розроблений впродовж трьох місяців з дня набрання чинності нової редакції і буде затверджено розпорядженням Антимонопольного комітету України.

Таким чином, розміри ж штрафів будуть обґрунтовані положеннями окремого нормативно-правового документу. Тому тепер в АМКУ буде методологічне обґрунтування розміру застосованих санкцій. Наприклад, коли буде накладено штраф в розмірі 3% від річної виручки при можливих 5%.

Так само завдяки розробці і застосування методики буде оцінюватись, наприклад, розмір незаконно одержаного прибутку. Раніше його величина обчислювалась оціночним шляхом. Нова редакція закону, напрацьована в Комітеті економічної політики, визначає Методику основою для таких обчислень.

Законопроект розширює можливості оскарження рішень АМКУ. Зокрема, визнати недійсним рішення органу Антимонопольного комітету України в частині накладення штрафу та/або встановлення зобов’язання щодо усунення наслідків порушення законодавства про захист економічної конкуренції та зобов’язати відповідний орган Антимонопольного комітету України прийняти нове рішення в цій частині.

Законодавчо також закріплюється право суб’єкта господарювання на оскарження рішення. І воно не може обмежуватись навіть у випадках, коли він повністю або частково визнав факт вчинення порушення законодавства про захист економічної конкуренції.

Таким чином, в разі прийняття даних законопроектів у Верховні Раді буде реалізовано ключові питання:

·                                                                      спрощено систему контролю за концентраціями, що є досить актуальним для великого і закордонного бізнесу;

·                                                                      підвищено вартісні показники;

·                                                                      запроваджено скорочену процедуру оцінки концентрацій;

·                                                                      забезпечено обов’язковість проведення попередніх консультацій для прийняття заяви до розгляду.